Van elke nieuwsbrief die wordt verstuurd (behalve test-nieuwsbrieven) worden statistieken bijgehouden. De tab 'Statistieken' toont het overzicht van alle zogenaamde mailings.
NB: het kan zijn dat het overzicht de laatst verstuurde nieuwsbrief niet direct toont. klik rechtsboven op de ververs-knop om het overzicht te verversen. Als het goed is verschijnt de laatst verstuurde nieuwsbrief dan ook.
Per mailing wordt de status, datum van verzenden, titel en groep getoond.
De status kent 3 toestanden:
Gereed: ![]() |
De mailing is verstuurd op het getoonde tijdstip. |
Bezig: ![]() |
De mailing wordt op dit moment verstuurd. |
Ingepland: ![]() |
De mailing staat ingepland om verstuurd te worden op het getoonde tijdstip. |
Een mailing die gereed of ingepland is, kunt u verwijderen door op het verwijderen-icoontje achter de mailing te klikken. Het verwijderen van een ingeplande mailing betekent ook dat de mailing niet meer wordt verstuurd.
Ongeacht de status kunt u op een mailing klikken om de statistieken te bekijken. Per mailing worden de de volgende gegevens getoond (klik op de ververs-knop om het overzicht te verversen):
Tip! Door op de vet-weergegeven getallen in de kolom 'Aantal' te klikken kunt u een CSV-bestand downloaden met nadere informatie (bijv. de e-mailadressen, redenen waarom niet afgeleverd, etc.)
Status verzenden | |
Abonnees | Het totaal aantal adressen waar naar de nieuwsbrief verstuurd is/gaat worden. |
Afgeleverd | Het aantal verstuurde nieuwsbrieven tot op dit moment. Bij een nieuwsbrief die op dit moment verstuurd wordt zal dit aantal dus oplopen. Het aantal kan minder zijn dan het aantal abonnees als het afleveren van de nieuwsbrief niet is gelukt (zie 'Niet afgeleverd'). |
Nog af te leveren |
Het aantal nieuwsbrieven dat nog verstuurd moet gaan worden. Dit aantal zal logischerwijs afnemen als een nieuwsbrief op dit moment wordt verstuurd. |
Niet afgeleverd (bounced) |
Het aantal nieuwsbrieven dat niet kon worden afgeleverd. Klik op het getal in de kolom 'Aantal' om een CVS-bestand te downloaden met de adressen en redenen waarom de nieuwsbrief niet afgeleverd kon worden (bijv. user_unknown, mailbox_full, user_inactive, invalid_domain, etc.) Lees meer over de status codes. |
NB: alle onderstaande gegevens kunnen alleen gemeten worden als bij instellingen 'Statistieken' op 'Ja' staat. Nieuwsbrief |
|
Aantal keer geopend | Het aantal keer dat de nieuwsbrief is geopend. Dit aantal kan meer zijn dan het onderstaande aantal aangezien een abonee de nieuwsbrief meerdere keren kan openen om te lezen. |
Aantal keer geopend door abonnee | Het aantal keer dat de nieuwsbrief door een unieke abonnee een keer geopend is. |
Aantal niet geopend |
Het aantal keer (=unieke abonnees) dat de nieuwsbrief nog niet geopend heeft. Het openen van een nieuwsbrief kan alleen gemeten worden als een abonnee een nieuwsbrief met afbeeldingen opent en de afbeeldingen ook weer laat geven. Bij MS Outlook moet een abonnee dat bijvoorbeeld expliciet aangeven. Van abonnees die de tekst-versie ontvangen worden 'opens' nooit gemeten. |
Gemiddeld aantal keer geopend | Het gemiddelde aantal keren dat een abonnee de nieuwsbrief geopend heeft. |
Clicks | |
Aantal clicks | Het aantal keer dat op een link in de nieuwsbrief is geklikt. |
Aantal clicks door abonnee | Het aantal unieke abonnees dat op een link in de nieuwsbrief heeft geklikt. |
Gemiddeld aantal clicks per abonnee | Het gemiddelde aantal keer dat een unieke abonnee op een link in de nieuwsbrief heeft geklikt. |
Response ratio | Het percentage van de abonnees dat de nieuwsbrief heeft ontvangen én op een hyperlink heeft geklikt. |
Open/click ratio |
Het percentage van de abonnees dat de nieuwsbrief heeft geopend én op een hyperlink heeft geklikt. |
Clicks per hyperlink | Toont de lijst van hyperlinks in de nieuwsbrief met in de kolom 'Aantal' het aantal abonnees dat op die link heeft geklikt. |
Van de meeste gegevens kunt u een CSV-bestand downloaden met de adressen van de abonnees. U kunt deze lijst bijvoorbeeld weer gebruiken tijdens het verzenden om die abonnees een nieuwsbrief te sturen speciaal over dat onderwerp of dat product.